2024 – Gruppe 4

Casebeskrivelse

I samarbejde med tekstilproducenten Gabriel vil vi undersøge og udvikle en digital service, der kan forbedre virksomhedens digitale interaktion med deres kunder, herunder arkitekter, indretningsarkitekter, forhandlere, eller støtte Gabriels ansatte i deres interaktion med kunderne.

Vores opgave fokusere på at analysere og forstå de udfordringer, der er forbundet med at præsentere og kommunikere kvaliteten af tekstiler i en digital kontekst, hvor den taktile dimension mangler.
Vi vil desuden undersøge emergerende og eksisterende digitale teknologier for at identificere det digitale potentiale i mødet med ovenstående udfordring.

Dette leder til en koncept præsentation formidlet som en prototype eller i en videoskitse, som kommunikerer vores koncepts kvaliteter.



Samarbejdspartneren Gabriel Fabrics

Gabriel er specialiseret i udvikling, produktion og salg af tekstile løsninger til det globale marked. Produkter og services er udviklet i det krydsfelt hvor produktegenskaber og design imødekommer høje og ufravigelige markedskrav, og hvor kvalitet og miljø er dokumenteret efter højeste standarder. Siden 1851 har Gabriel haft sit hovedsæde i Aalborg, men er vokset til et selskab med produktion i flere lande, og en global salgsstyrke, der er tæt på kunderne i alle centrale markeder.

Gabriels fokus på kvalitet, miljø og design gør produkterne særligt velegnede til kontormøbler, hvor kravene til holdbarhed og lang levetid er essentielle. Et af Gabriels primære fundamenter er udvikling af miljørigtige produkter. 100 % af produkterne har Oeko-Tex certifikatet, og virksomheden var blandt de første til at få et produkt Cradle-to-Cradle certificeret.

I 2023 blev Gabriel Loop introduceret som en ny produktfamilie, hvor produkterne indeholder genanvendt tekstilaffald, og er med til at sætte retningen for løsninger indenfor cirkulært design.

Tilsammen har Gabriel mere end 170 års erfaring med design og produktion af bæredygtige produkter med høj æstetisk og funktionel værdi.


Gruppe Medlemmer

Captain Malte Rüsz Møller Wyrtz – Interaktive Digitale Medier
Mail: maltewyrtz@gmail.com

Quartermaster Malene Redlefsen Sønnichsen – Oplevelsesdesign
Mail: redlefsenmalene@gmail.com

Chief Engineer Liv Elisabeth Winderløv Andersen – Oplevelsesdesign
Mail: neomaling@hotmail.com

Navigator Pernille Getreuer – Interaktive Digitale Medier
Mail: nillegetreuer@hotmail.com

Watchman Magnus Høgsted Brandt – Oplevelsesdesign
Mail: magnushoegstedbrandt@gmail.com

Powder Monkey Natasja Eltong Thorup Jensen – Interaktive Digitale Medier
Mail: natasja.j@icloud.com


Koncept Video

Den færdige koncept video kan også findes gennem dette link:
https://www.youtube.com/watch?v=VNkBX6P3ALE

Nedenfor kan I følge vores rejse fra dataindsamling til den færdige produktvideo.
I bunden kan I finde alle Figma prototyper på designidéerne, ikke kun den der ses i videoen.



Feltarbejde og Dataindsamling

I starten af processen interviewede vi 5 forskellige personer, hvor af 4 faldt ind under Gabriels kundekategori. Den sidste var en Field Sales Manager fra Gabriel Fabrics.

Derudover undersøgte vi Gabriels hjemmeside, SoMe platformer, deres tilstedeværelse på nettet og ved kunder (både butikker, museer, designer og arkitekter), samt deres fysiske showroom i Aalborg.

I forbindelse med undersøgelserne af Gabriel Fabrics har vi undersøgt deres konkurrenter Kvadrat, Garant, og Camira på de samme parametre.

Interviews

Astrid Maria Sørensen, Kurator på Trapholt Design Museum.
Astrid Sørensen gav os et perspektiv på hvordan museumskuratorer udvælger tekstiler til deres udstillinger. Nedenfor ses de betydningsbærende enheder fra interviewet.

Betydningsbærende enheder – Astrid Maria Sørensen Kurator på Trapholt Designmuseum (Gruppe 4, 2024)


Henriette Blegvad, Indretningsarkitekt på Aalborg Universitet.
Henriette Blegvad gav os en indsigt i indretningsarkitektens syn på både Gabriel og deres hjemmeside, samt udvælgelse af tekstil i en designproces.

Betydningsbærende enheder – Henriette Blegvad Indretningsarkitekt på Aalborg Universitet (Gruppe 4, 2024)


Kalle Hunnerup Jacobsen, uddannet Møbeldesigner fra VIA University College.
Vi interviewede Kalle Jacobsen for at få en møbeldesigners perspektiv på udvælgelsen af tekstil, samt for at høre om han igennem hans arbejde eller uddannelse havde kendskab til Gabriel.

Betydningsbærende enheder – Kalle Hunnerup Jacobsen uddannet Møbeldesigner fra VIA Universitets College (Gruppe 4, 2024)


Knud Heebøll, Arkitektur- og Designstuderende på Aalborg Universitet med speciale i Industrielt Design.
Vi interviewede Knud Heebøll for at få en designstuderendes reaktion på Gabriels hjemmeside, for at få et overblik over hjemmesidens brugbarhed. Derudover fik vi også en indsigt i, hvordan arkitekt og designstuderende stifter bekendtskab med materiale producerende firmaer som Gabriel.

Betydningsbærende enheder – Knud Heebøll Arkitektur- og Designstuderende på Aalborg Universitet (Gruppe 4, 2024)


Malene Melgaard Pawlas, Field Sales Manager ved Gabriel Fabrics.
Malene Pawlas var relevant at tale med da hun gav os en intern forståelse for de kunde elementer, der er med til at skabe Gabriel ved at opretholde relationer til kunder. Det gav os ligeledes en forståelse af at kunderne vi skal have i mente, er det segment der hedder “arkitekter og designere” i og med det er dem der er fagfolk, der hurtigtst muligt skal kunne tage bestutninger om at vælge Gabriel fremfor konkunrencen.

Betydningsbærende enheder – Malene Melgaard Pawlas Field Sales Manager ved Gabriel Fabrics (Gruppe 4, 2024)



Undersøgelserne af Gabriel

Hjemmesiden
Fra vores interviews med Henriette Blegvad og Knud Heebøll lærte vi at de som designere og indretningsarkitekt ikke fandt gabriel.dk’s startside relevant. De ville hellere at de kom ind på en forside der havde fokus på produkter og bestilling af samples.

I vores “desk research” har vi holdt Gabriels hjemmeside op mod deres konkurrenter.
Her kom vi frem til følgende:
-På Kvadrats side var det nemmere at få øje på produkternes farvekoder.
-På Camiras side var det mere intuitivt at bestille samples.

I forhold til SEO, havde vi svært ved at søge os frem til Gabriel på google.


Showroom

Betydningsbærende enheder – Gabriels Showroom i Aarhus (Gruppe 4, 2024)



Kundeanalyse

Brd. Sørensen og Bolia
I vores field research har vi ude og besøge tre showrooms: Brdr. Sørensen, Bolia og Gabriels egen. Igennem disse feltture har vi fået et indblik i showrooms rolle, både for kunder af de færdige produkter, men også for designere der skal vælge et tekstil de vil arbejde med.

Betydningsbærende enheder – Showrooms ved Brd. Sørensen og Bolia (Gruppe 4, 2024)



Konkurrentanalyse

Garant
Vi har kigget på Garant som konkurrent, da de selv producerer tekstil til gardiner og tæpper. Garant fungere for os som en repræsentant for et firma som en mindre designer / mindre firma ville gå til. Firmaer som ikke ville høre under Gabriels A-kunder. Derudover har de også givet os et indblik igennem Interviews i hvilken rolle showrooms spiller for kundekontakten.

Betydningsbærende enheder – Interview med Garant (Gruppe 4, 2024)


Kvadrat
Kvadrat er umiddelbart en stor konkurrent til Gabriel, og det er også af denne grund vi, i vores “desk research”, har valgt at kigge på nærmere på deres hjemmeside. Kvadrat er også et dansk tekstil firma, og igennem deres hjemmeside for man meget den samme opfattelse af hvem deres kundesegment er, som vi har hørt fra Gabriel: designere og arkitekter. Kvadrat gør sig brug af anerkendte designere til at designe deres tekstiler hvilket de også viser frem på hjemmesiden. Dette er bestemt en god salgspointe når de skal sælge til andre designere, da de vil have et kendskab til disse.

Betydningsbærende enheder – Kvadrats hjemmeside (Gruppe 4, 2024)


Camira
Vi har i vores deskresearch og kigget meget på Camiras hjemmeside. Camira er international konkurrent til Gabriel, som også har fokus på at sælge til designere. Umiddelbart er det hurtigere og mere intuitivt at bestille samples fra Camiras hjemmeside end fra Gabriel, derudover gør de også brug af teknologiske løsninger, så som deres AR-værktøj, løsninger som Gabriel ønsker.

Betydningsbærende enheder – Camiras hjemmeside (Gruppe 4, 2024)



Affinity Diagram

Datasamlingen blev analyseret og betydningsbærende enheder, der ses under hver undersøgelse, blev ekstraheret.

De betydningsbærende enheder blev sorteret i relationskategorierne set nedenfor:

Affinity Diagram – Uddannelses- og Seminarværdi (Gruppe 4, 2024)


Affinity Diagram – Hvad kan tekstil og hvad skal det kunne? (Gruppe 4, 2024)


Affinity Diagram – Produktinformation (Gruppe 4, 2024)


Affinity Diagram – Gabriels hjemmeside (Gruppe 4, 2024)


Affinity Diagram – Informationssøgning (Gruppe 4, 2024)


Affinity Diagram – Kontakt (Gruppe 4, 2024)


Core Design

Relationskategorierne blev brugs som analyseredskab til at opsætte 7 værdigrupperinger i Core Design metoden. 3 blev udvalgt til præsentation for Gabriel, og kan ses og læses om nedenfor:

Core Design – Kærneværdigruppering 1

I dette coredesign er overskueligheden i fokus. Her kigger vi på hvilke behov kunden har for den information, de skal præsenteres for i et løsningsforslag. Igennem vores samtaler med Henriette Blegvad (indretningsarkitekt for AAU) og Knud Heebøll kom vi frem til at der på Gabriels hjemmeside er for langt fra startside til de har den konkrete information om det tekstil de kigger på. Så her er kernen, at kunden hurtigst muligt, og på intuitiv vis, skal kunne finde deres ønskede specifikationer til tekstiler.

Derefter på det sekundære niveau har vi “education”. Gennem et løsningsforslag, hvor overskueligheden og information er i fokus, vil man igennem samme løsningsforslag kunne lave et undervisningstiltag, så det ikke kun er Gabriels A-kunder der kan få undervisning i materialet, og dermed også et kendskab til Gabriel, som ligger i den tertiære ring. Imellem disse to skal der være et sammenspil mellem det digitale løsningsforslag og de fysiske showrooms, eller fysiske samples, da det er umuligt at eliminere behovet fra designernes side for at kunne røre tekstilet.

Til sidst i den kvartære ring har vi kundekontakt og relationsopbygning, da de kunder der benytter sig af det digitale løsningsforslag, og derigennem bliver undervist af, og får kendskab til Gabriel på sigt, kan være de kunder Gabriel opbygger en relation med. 

Core Design – Kærneværdier 1 (Gruppe 4 , 2024)


Core Design – Kærneværdigruppering 2

Dette core design placerer kundekontakt og relationsopbygning på det primære lag, hvor ideen er at kernen er at skabe et digitalt produkt, der kan levere den samme service som Gabriel lægger så mange ressourcer i at give deres fysiske, elite kunder. En stor del af vores affinity design handlede om hvordan A&D vælger tekstil baseret på relation og kendskab. Vi fik at vide fra Malene, at de kræfter de lægger i relationsdannelse primært handler om store navne, og der bliver ikke cyklet ud til små designere. Det er hvad løsningen skal opveje.

På det sekundære niveau placeres “convenience” delen, som handler om at levere et nemt, hurtigt og overskueligt overblik over produkterne, rettet mod fagfolk. A&D skal bruge specifikke informationer uden at skulle igennem for meget. Vores løsning skal give disse informationer på en letfordøjeligt men fyldestgørende måde. Convenience understøtter relations-delen ved at være en del af hvordan løsningen giver den lovede service.

Tertiært er samspillet som løsningen skal have med resten af Gabriel, herunder både deres digitale tilstedeværelse (website, SoMe) og deres fysiske (showrooms).

Sidst er kendskab til Gabriel på det overfladiske niveau, det at arkitekter og designere ved hvem de er i et givent omfang. Ifølge Malene er relation vigtigere end leads og vi placerer i dette design kendskab yderst da det følger af de andre lag.

Core Design – Kærneværdier 2 (Gruppe 4 , 2024)


Core Design – Kærneværdigruppering 3

Kærneværdigruppe 3 er bygget på et paradigmeskifte, hvor fokusset ikke længere ligger på Gabriels fokusgruppe af arkitekter og designere, men på slut brugeren.
Tanken bag kom af tanken om at tvinge designerne og arkitekterne til at tage stilling til Gabriel gennem deres egne kundeanalyser.

Designkulturer har mange gange vist at slut kunden har magt. Det er set bl.a. ved Kähler, der knap nok kunne følge med demand, og det er set ved designere der fravælger materiale alternativer, fordi de ikke forventer at kunden vil købe deres designs, hvis de ikke passer ind i de designmæssige kulturelle strømninger.
En af de udfordringer vi kunne se var også at mange ikke kendte til Gabriel, med mindre de var i de brancher der førte Gabriels produkter.
I den forbindelse mente vi, at det er muligt at styre de designmæssige kulturstrømninger, og derfor er kulturel eksponering den primære kærneværdi i denne gruppering.

At påvirke kulturstrømninger tillader at man kan medtage kunden, som vi også har set ved Kvadrat, i co-creation, for i fællesskab at kunne skabe merværdi i produktet. Gabriel behøver ikke at arbejde med sine kunder omkring co-creation, for at få dem til at bruge sine produkter, men det er en klar strategi vi har observeret ved nogle af Gabriels konkurrenter, og derfor er det den sekundærer kærneværdi i denne gruppering.

En ting Gabriel var stolte over var deres materialers kvalitet og bæredygtighed, hvilket vi ikke oplevede som godt kommunikeret ud til slutbrugeren.
Det at få kommunikeret disse værdier ud, ville ikke kun kunne øge slutkundens interesse i Gabriel, men også informere og hjælpe designerne og arkitekterne med at vælge Gabriel til deres projekter.
Derfor at værdisignalering den tertiære kærneværdi valgt til denne gruppe.

Det at kunne holde øje med kulturelle strømninger er en flod af data, der kan hjælpe Gabriel med at holde sig relevant på markedet.
Derfor ses dataindsamling som den kvartærer kærneværdi i denne værdigruppering.


Core Design – Kærneværdier 3 (Gruppe 4 , 2024)


Det Endelige Core Design

Ud fra mødet med Jeppe Emil Mogensen og udarbejdelsen af et affinity diagram, er vi kommet frem til hvilke kvaliteter, der skal opbygge vores design, samt hvilken betydning de skal have for det endelige produkt.

Først og fremmest skal “kundekontakt og relationsopbygning” være den primære kvalitet, da vi gennem det empiriske arbejde er blevet bekræftet i, at det er et af de førende elementer der er med til at skabe Gabriel som brand, og samtidig er det et element Gabriel ønsker at forbedre yderligere.

Den sekundære kvalitet skal være, at designet skal gøre det “nemt, hurtigt og overskueligt” for brugerne (arkitekterne og designerne), så de kan finde den information de står og mangler, og derved lette deres udvælgelsesproces.

Den tertiære kvalitet skal således være at fremme den relevante produkt beskrivelse, som er relevant for arkitekten og designeren, men samtidig også fremhæve hvorfor Gabriel er det rigtige valg.

Den kvartære kvalitet er at skabe et sammenspil mellem Gabriels website og de fysiske showrooms. Det er klart for os, at det ene ikke kan erstatte det andet, og derfor skal designet understøtte brugeroplevelsen, ved at forene de to elementer, for at opretholde funktionalitet og æstetik.

Til sidst skal designet være med til at fremme kendskabet til Gabriel, således at nye generationer af arkitekter og designere hurtigst muligt får kendskab til Gabriel og modsat, at Gabriel hurtigst muligt får relevante kundeinformationer og kan være med til at følge med i rejsen på nye arkitekter og designere.

Core Design – Det valgte (Gruppe 4, 2024)



Prototype

Efter vi havde lagt os fast på et værdiset gennem Core Design og i dialog med Gabriel Fabrics, påbegyndte vi vores idé generering til prototyper.


How Might We øvelse

Denne øvelse er målrettet til at få idéer. Hver i gruppen skrev vi 3 post-its med en udfordring. Derefter grupperede vi dem der var ens i sin grundidé. Nedenfor ses grupperingerne.

HMW – Gruppering 1 (Gruppe 4, 2024)

HMW – Gruppering 2 (Gruppe 4, 2024)

HMW – Gruppering 3 (Gruppe 4, 2024)

HMW – Gruppering 4 (Gruppe 4, 2024)

HMW – Gruppering 5 (Gruppe 4, 2024)


Ideate runde 1 – løsningsforslag

Med 5 grupperinger kogte vi hver gruppering ned til 1 post-it hver, som værende de udfordringer vi ville arbejde videre med.
Disse 5 udfordringer skabte vi sammen 8 løsningsforslag til med udfordringen i midten.
De 40 løsningsforslag kan ses nedenfor, opsat i firkanter omkring deres udfordring.

HMW 1 med løsningsforslag (Gruppe 4, 2024)


HMW 2 med løsningsforslag (Gruppe 4, 2024)


HMW 3 med løsningsforslag (Gruppe 4, 2024)


HMW 4 med løsningsforslag (Gruppe 4, 2024)


HMW 5 med løsningsforslag (Gruppe 4, 2024)


Ideate runde 2 – iterationer

De 40 løsningsforslag blev gruppering efter hvilke der lignede hinanden, og voteret. De 5 løsningsforslag med flest stemmer gik videre til runde 2.

I runde 2 brugte vi de 5 valgte løsningsforslag til at udarbejde 8 iterationer af hvert løsningsforslag. Nedenfor ses hvert løsningsforslag indkapslet i 8 iterationer.

Løsningsforslag 1 med iterationer (Gruppe 4, 2024)


Løsningsforslag 2 med iterationer (Gruppe 4, 2024)


Løsningsforslag 3 med iterationer (Gruppe 4, 2024)


Løsningsforslag 4 med iterationer (Gruppe 4, 2024)



Løsningsforslag 5 med iterationer (Gruppe 4, 2024)



Core Design for de udvalgte løsningsforslag

Artificiel Reality app design
Den første idé vi lavede en prototype af, var idéen om at kunne genbetrække møbler på billeder, så brugeren kan se Gabriel tekstiler på deres designs.

App’en var også ment til at man kunne indsætte sine møbler i et video miljø, for at få en forståelse af hvordan det tekstil på det møbel bille se ud i den kontekst.

Samme idé var ment til, at kunne give brugeren hurtig adgang til at bestille Gabriels tekstil prøver, samt få et hurtigt overblik over, hvor langt der er til det nærmeste showroom.

Nedenfor ses det Core Design der høre til denne idé.

Core Design – AR app (Gruppe 4, 2024)


Moodboard videoer og Sansescapes
Den næste prototype vi så på at lave, bygger på idéen om, at man skal få en sansemæssig forståelse af tekstilerne uden at røre dem.

Tanken var at man kunne skabe videoer som kunne formidle multimodalt gennem lyd, billeder, og fortællinger, hvordan Gabriels tekstiler er og hvad de kan.

Det blev også diskuteret at øge immersionen og skabe de har oplevelser som verdener i VR, så alle med udstyret ville kunne opleve en sanseverden for hver tekstil kollektion.

Nedenfor ses det Core Design der høre til denne idé.

Core Design – Moodscapes (Gruppe 4, 2024)


Kategoriseringsfunktion til Gabriels hjemmeside
Vores tredje idé der blev sendt videre til prototyping var en funktionsopdatering til Gabriel Fabrics egen hjemmeside.

Funktionen var ment til at tillade brugeren at kategorisere Gabriels udvalg af tekstiler efter kategorier, så som grovhed, holdbarhed, blødhed, eller bæredygtighed.

Nedenfor ses det Core Design der høre til denne idé.

Core Design – Kategoriseringsværktøj (Gruppe 4, 2024)


Tekstil genkendelsesapp
Den sidste idé der gik videre til prototyping var en app til genkendelse af tekstiler, lidt ligesom de apps der kan genkende planter eller fugle lyde.

Tekstiltyper og vævninger er patenteret og kan derfor trackes. Appen skulle hjælpe designere med at finde frem til hvem der laver deres ynglings tekstiler på en let og overskuelig måde, samt at sætte dem i kontakt med fabrikanten.

For at det blev vendt til Gabriel, skulle appen henvise til, hvilke af Gabriels tekstiler der kan erstatte, hvad end designeren så på.

Nedenfor ses det Core Design der høre til denne idé.

Core Design – Tekstil genkendelse (Gruppe 4, 2024)



Prototyperne

Prototypen for AR app kan findes gennem dette link:
https://www.figma.com/proto/nDMQKbcOcn03QhLysWgNzv/Prototype—AR—Gabriel?page-id=0%3A1&node-id=1-18&node-type=canvas&viewport=-5130%2C-2501%2C0.48&t=lATvVEwivfgcpvLp-1&scaling=scale-down&content-scaling=fixed&starting-point-node-id=1%3A18

Prototypen for Moodboards og samsescapes kan findes gennem dette link:
https://www.figma.com/proto/lH1D5tAoecQgWRYF1ZnFUV/Prototype-Moodboards?page-id=0%3A1&node-id=1-101&node-type=canvas&viewport=-1002%2C601%2C0.25&t=YVZimng0HQrZRRtQ-1&scaling=min-zoom&content-scaling=fixed&starting-point-node-id=1%3A101

Prototypen for Kategoriseringsværktøjet kan findes gennem dette link:
https://www.figma.com/proto/ygzArzU1LS0TJ4CvWnrhYj/Gabriel?node-id=1-2&t=Wl8qqAGumCoFcFDd-1&fbclid=IwY2xjawGW9m1leHRuA2FlbQIxMAABHZPxZOkmk9HDYvV505zcYn_PTxpqacEJOp7D_tyVmgriJNTQT8UpEbCxqw_aem_Gz-oLyJUQ4A_zcuCebx4-A&starting-point-node-id=1%3A2

Prototypen for Tekstil Genkendelses appen kan findes gennem dette link:
https://www.figma.com/proto/NejPTk5oybnIAdcR2tEKJn/Untitled?node-id=1-9&t=YBDH76RZXopKa8Rm-1&fbclid=IwY2xjawGW965leHRuA2FlbQIxMAABHYC9_gojmjTSnJL9_22ohJwu_5lr6vpgbov4e3jPD2thlaPD79mf2gpErg_aem_spyolUPjnxFjiGMxf5GrIg&starting-point-node-id=1%3A9



Den valgte idé

Da alle fire prototyper var færdige diskuterede vi hvilke elementer i hver vi gerne ville arbejde videre med, samt hvilke funktioner der kunne sættes sammen.

Vi blev enige om at lave en app, som kan:
1) identificere tekstiler
2) genpolstre møbeldesigns med Gabriels tekstiler
3) vise de genpolstrede møbeldesigns i real tid gennem mobilens kamera funktion
4) informere om tekstilernes kvaliteter
5) informere om hvor man kan finde et showroom eller bestille tekstil prøver

Nedenfor kan du finde prototypen på den samlede app:
https://www.figma.com/proto/NZSjLiXi6EPxiuqlrx7Mic/Untitled?page-id=0%3A1&node-id=1-6&node-type=canvas&viewport=277%2C450%2C0.21&t=KqyVLJJ80TfgKA1g-1&scaling=min-zoom&content-scaling=fixed



Storyboard til video præsentation

Vi ville gerne vise designere der bruger appen.
For at have et overblik over lagene i videoen, har vi markeret alt filmet med grå post-its, og alt set på appen med lyserøde post-its.

Story Board 1 (Gruppe 4, 2024)


Det første story board blev skiftet ud undervejs, da nye idéer opstod.
Story Board 2, blev ligeledes ændret undervejs, under filmingen, men opbygningen forblev den samme.

Story Board 2 (Gruppe 4, 2024)

Se den færdige video øverst på siden.