Case-intro
I samarbejde med tektilproducenten Gabriel, skal vi undersøge og udvikle digitale services, der kan forbedre virksomhedens digitale interaktion med deres kunder, herunder arkitekter, indretningsarkitekter, forhandlere, eller støtte Gabriels ansatte i deres interaktion med kunderne.
Opgaven er at analyse og forstå de udfordringer, der er forbundet med at præsentere og kommunikere kvaliteten af tekstiler i en digital kontekst, hvor den taktile dimension mangler. Der skal desuden undersøges emergerende og eksisterende digitale teknologier for at identificere det digitale potentiale i mødet med ovenstående udfordring. Dette skal lede til en koncept præsentation formidlet i enten en prototype eller en videoskitse, som kommunikere konceptets kvaliteter.
Gruppemedlemmer
Cecilie Revsbæk Jensen – Oplevelsesdesign (mail: cecilierevsbaekjensen@gmail.com)
Pernille Siitonen Skovgaard – Oplevelsesdesign (LinkedIn-profil her)
Sarah Bækdal Schiøtt Nielsen – Oplevelsesdesign (mail: Sarah.nielsen97@gmail.com)
Sofus Stricher Lambach – Interaktive digitale medier (mail: sofuslambach@gmail.com)
Stine Sandager Christensen – Interaktive digitale medier (mail: Stine.c@live.dk)
Søren Emil Stougaard Klebæk – Interaktive digitale medier (mail: Huvee1992@live.dk)
Arbejdet ude i felten
Vi har i løbet af den første uge været ude og lave kvalitative interviews med forskellige arkitekter, indretningsarkitekter og designere. Ud fra disse interviews har vi udarbejdet følgende kvalitetskriterier overfor Gabriel Fabrics;
Disse innovationsspor (kvalitetskriterier) kom vi frem til ved at benytte KJ-metoden vist i trekanten nedenunder. Vi startede fra bunden af trekanten og arbejdede os op ved at specialisere projektet mere og mere. Nederste del er udarbejdet ud fra resultaterne vi fik fra vores interviews og grupperet disse. I næste lag af trekanten, fik vi delt post-it-noterne yderligere op inden for specifikke kategorier, herunder “Sanser”, “Teknologier og koncepter”, “Website og SoMe”, “Showrooms”, “Bæredygtighed” og “Relationer (kunder)” (post-its kan ses længere nede). I tredje niveau af trekanten fik vi udvalgt de fire vigtigste overskrifter som til sidst endte i de tre overordnede kriterier vi satte for os selv i toppen af trekanten.
Affinity Diagramming
Mødet med Gabriel Fabrics
Fredag havde vi et møde med Jeppe Emil Mogensen, Design Director hos Gabriel Fabrics, hvor vi fremlagde vores umiddelbare arbejdsproces indtil nu for at der blev skabt en fælles enighed om hvordan vi i gruppen skulle arbejde videre med casen i uge to.
Her frembragte vi blandt andet ASMR, showrooms i den virtuelle verden, kunderejsen og Pinterest som eksempler.
ASMR
I snakken om ASMR, kom vi blandt andet ind på sammen med Jeppe, at det ikke er alle stoffer der vil lyde behagelige, hvor Jeppe blandt andet nævnte at uld som vil kunne sælges i Norge, hvor de allerede kender stoffet ikke nødvendigvis vil kunne sælges længere sydpå, da det med alt sandsynlighed vil lyde som noget der kradser. Han nævnte dog, at han syntes det var spændende, hvordan dette kan formidles på en både positiv og objektiv facon.
Showrooms og den virtuelle verden
Her blev blandt andet Bolia nævnt som den her “drømmeverden” hvor de især er gode til at skabe oplevelsen af at træde ind i en anden verden, men hvis en arkitekt skal lave en børnehave, så vil dette univers til gengæld være forvirrende. Derfor skal man skabe nogle forskellige scenarier og showrooms, som så tilpasser sig til det, som man skal designe. Det er vigtigt at kunne skabe en stemning og det at kunne identificere sig i det vil kunne bruges.
Showrooms er til for relationerne og jo bedre man kender Gabriel, des større chance er der for, at man køber der. Derudover er måden man læser ting på en hjemmeside man kender vs. en man ikke kender forskellig.
Kunderejsen
Kunderne har mulighederne for at benytte hjemmesiden som et opslagsværk, ved eksempelvis hvis man ønsker en “grain”-tekstil, men man skal vide, om det er enten holdbart, brandsikkert eller noget helt tredje så er det nemt via deres hjemmeside.
Dog hvis der kigges på eksempelvis fire produkter og skal vælge mellem disse, så begynder dette at blive sværere. Derfor er relationen vigtig, fordi man så bare kan spørge Gabriel om hjælp.
Brugervenlighed er også vigtigt i forhold til relationen og Gabriel Fabrics ønsker derfor eventuelt færre klik på hjemmesiden for at opnå den samme effekt.
Kan virkeligheden gøres digitalt? Kan der være relationsopbygning ved at kendskabet til Gabriels produkter bliver bragt ind i en “fysisk” Pinterest?
Afsluttende del af mødet
I forhold til vores problemstilling med hvorledes der kan skabes en oplevelse af noget fysisk i digital udgave, eller hvordan man får det fysiske til at blive digitalt, så mener Jeppe at vi har fat i nogle af de rigtige spørgsmål. Han ser meget vores innovationsspor “transparens” og “relation” som den mest realistiske tilgang på kort sigt og “oplevelse” kan måske være relevant ude i den længere fremtid.
Prototyping
Mandagens post-its
Som vist ovenover i vores HMW delte vi ideerne op i tre forskellige dele, hvor vi hver især fik udarbejdet nogle prototyper til hvordan dette ville kunne visualisere de forskellige inputs.
Søren, Cecilie og Pernille gik videre med koncept nummer tre, med at udvikle et virtuelt tegnerum, som blev visualiseret på følgende metode;
Sofus og Sarah gik videre med at blande koncept nummer fire og fem til én, hvor der især er fokus på en moodboard-funktion med inkorporeret kunde-til-kunde-kontakt ved hjælp af at kunne kommentere på hinandens moodboards som blev visualiseret på følgende måde;
Til sidst udvalgte vi vores endelige prototype, hvilket blev den, som Stine havde produceret. I denne prototype kan brugeren uploade et billede af et møbel eller andet tekstil, og derefter vil værktøjet, ved hjælp af AI, anbefale et lignende Gabriel-tekstil, som efterfølgende vil kunne bestilles hjem og benyttes i projekter. Et skærmbillede samt link kan ses nedenfor:
Video-konceptet
Vi har til vores videoproduktion udarbejdet et hurtigt low-fi storyboard;
Videoen
Showcasen til Gabriel
Fredag den 8. november 2024 fremviste vi vores case til repræsentanterne fra Gabriel Fabrics. Vi har alle haft en virkelig lærerig proces og godt samarbejde både som gruppe men også med Gabriel.
Vi vil gerne sige mange tak til dem der har gjort arbejdet med vores case muligt;
Interviews;
- Hanne Schiøtt (EAST.dk)
- Mie Leonhardt (arkitekt-studerende)
- Henriette Blegvad (indretningsarkitekt)
- Jim Lyngvild (modedesigner)
- Pascale Frederiksen (indretningsarkitekt)
- Iben Nielsen (Builtivity)
- Poul Erik Jørgensen (tekstilforsker)
Derudover en tak til Aalborg Universitet og især til
- Søren Bolvig Poulsen
- Claus Rosenstand
- Peter Vistisen
Sidst, men absolut ikke mindst, et kæmpe tak for tilliden fra Gabriel Fabrics.