2024 – Gruppe 1

Gruppemedlemmer:

Anna Frank Skovgaard Pedersen – Oplevelsesdesign (annafrankpedersen@hotmail.com)
Berfin Fatma Kisioglu – Interaktive Digitale Medier
Caroline Schjødt-Pedersen – Interaktive Digitale Medier
Camilla Sund Kock Laursen – Oplevelsesdesign
Dana Sehested Riishøj – Oplevelsesdesign
Darren Toft Pedersen – Interaktive Digitale Medier

Casebeskrivelse

Gruppen skal på to uger udvikle en digital løsning, der kan forbedre virksomheden Gabriels digitale univers. Feltarbejde og empiri skal lede frem til en konceptpræsentation, enten som en prototype eller en videoskitse, der viser konceptets kvaliteter.

Feltarbejde & empiri

Vores desk research.

Vores empiri består blandt andet af et interview med Henriette X som er indretningsarkitekt på AAU, et interview med Poul-Erik som er tekstilforsker, et interview med Iben Nielsen som har en BA i Arkitektur & Design på AAU og har start-up virksomheden Buildtivity, der giver et overblik over råvarer til byggeri med henblik på at kunne vælge en bæredygtig løsning . Vores interviews var valgt ud fra, at vi interesserede os for den kunderejse som Gabriels repræsentatanter, Jeppe og Claus tidligere på ugen, havde fremhævet som ukendt på nuværende tidspunkt. Derudover lavede vi et observationsstudie på Brd. Sørensens showroom, for at få indsigt i hvordan disse bidrager til forståelsen af tekstil og hvordan taktiliteten præsenteres i showrooms. Observationen var også udvalgt med henblik på, at undersøge hvordan tekstiler kvalitet blev forstået gennem sanserne, for senere at kunne udfordre forståelsen af taktilitet online. Herudover lavede vi desk research, hvis indhold kan ses på dette billede og på det næste billede.
Koordinering af empiriindsamling.
Vores brainstormingproces, efter mødet med Henriette. Udarbejdet med formålet om, blandt andet, at kortlægge disse indsigter og indsnævre vores problemfelt og interesseområde. For herefter at kunne udarbejde en interviewguide til interviewet med hhv. Iben Nielsen og tekstilforskeren til dagen efter.
Interviewguide til tekstilforker Poul-Erik.

Affinity Diagram

Her har vi identificere hvilke kvalitetskriterier vores prototype(r) skulle have ud fra de indsigter vi tidligere havde kortlagt i affinity diagrammets key insights (se billede herom ovenfor). Disse diskuterede vi i gruppen og endte med at komme frem til følgende kvalitetskriterier:

Kvalitetskriterier

Som forberedelse til mødet med Claus, printede vi kvalitetskriterie-delen ud fra Core Design modellen, for at fremme co-creation-processer i vores samtale/forhandling med Claus. Denne metode kendte nogle af os fra 5. semesters modul 2 om oplevelsesdesign. Metodens formål er netop at bruge co-creation/brugerinvolvering i designprocessen for at kunne lave småjusteringer i selve processen.

Core Design

Efter vores møde med Claus Ejlertsen har vi valgt at gå med ovenstående innovationstrack.

Herunder er der et resume af vores møde med Claus.

Vi fandt ud af, at Gabriel primært arbejder med store projekter og A-kunder, hvilket kan føre til en vis bias, da små projekter sjældent bliver inkluderet. Dette gør det udfordrende for os at ramme alle projektstørrelser. Engagement-teamet identificerede et behov for forbedringer i de tidlige stadier af kunderejsen og nævnte, at der kunne gøres mere for at eskalere processen digitalt. Vi blev enige om, at tekstiloplevelsen afhænger meget af taktilitet, hvilket kan være svært at formidle digitalt. Produktbeskrivelserne på hjemmesiden bør være mere konkrete og knyttet til den taktile oplevelse, så det er nemmere for kunderne at skelne mellem tekstilerne. Tilgængelighed og brugervenlighed er afgørende, især fordi mange arkitekter fakturerer på timebasis og har behov for hurtigt at forstå produktets værdi.
Vi noterede også, at Gabriel har en klar B2B-tilgang, hvor deres tekstiler er designet til at være tidsløse og bæredygtige, hvilket er i tråd med deres kerneværdier. Tekstilerne skal kunne holde længe, både i kvalitet og i stil. For at kunne retfærdiggøre priserne er det vigtigt at kommunikere produkternes værdi tydeligt, så kunderne oplever en højere værdi. Gabriel ønsker at være procesorienterede og kundecentrerede, og det kræver, at vi skaber tydelig værdi for kunden og sikrer en stærk markedsværdi. Vi synes, at teamet er godt på vej, men der er nogle blinde pletter, især omkring kundeorientering, tilgængelighed og visualisering. Vi blev enige om, at fokus på kunderejsen skal styrkes for at identificere kundernes behov og smertepunkter og derved styrke værdiskabelsen.

Endelige idéer

  • App med quiz, som hjælper til at vælge det tekstil der passer bedst til brand og kontekst.
  • AR-feature hvor AI generer tekstiler og møbler pba. moodboards, som kan ses i kontekst.
  • AR-feature hvor man kan se Gabriels tekstil på eksisterende fysiske møbler i kontekst.

Prototyping


Dette er storyboarding af vores video.

Concept video

Link til Figma prototype

https://www.figma.com/proto/ywHoN85481gFFbFzgJvPch/Gabriel-prototype?page-id=0%3A1&node-id=2-30&node-type=frame&viewport=-89%2C-134%2C0.51&t=aSDOe9fUb9IjZntJ-1&scaling=scale-down&content-scaling=fixed&starting-point-node-id=2%3A2

Præsentationsdag med Gabriels Jeppe, Claus og Anne.