Casebeskrivelse:
ISA – Instant Stress Assessment
ISA eller Instant Stress Assessment er et design, der skal hjælpe til at forstå hvornår, hvorfor, hvor og hvordan lærere oplever stress. Projektet skal bruges i forbindelse med et ph.d. studie, hvor rekvirenten skal bruge de data undersøgelsen giver til videre brug i studiet.
Ved projektets opstart vil der blive udleveret et antal ISA armbånd, der kan måle kroppens skjulte signaler på stress, herunder puls, fugtighed i huden samt location det pågældende tidspunkt, hvor den akutte stress opstår. I armbåndet er der indsat biosensor, GPS, og et bluetoothdevise. Via bluetooth bliver data videresendt til lærerens smartphone, hvor læreren skal svare på et EMA spørgeskema. Denne APP er udformet på en måde, sådan at læreren ikke skal bruge lang tid på at udfylde og derved ikke forstyrre undervisningen. Læreren svarer på, hvilket stressniveau der opleves, hvad læreren føler, samt hvad grunden til dette er. Efter at have svaret på hvilken stressniveau den pågældende lærer er på, er der mulighed for at vælge mellem indtalning eller indtastning af EMA’en.
ISA bliver udløst èn gang hver hele time og derudover når pulsen kommer op over 130 slag pr. min. Hele afmålningssprocessen starter idet armbåndet tages på om morgenen og afsluttes om aftenen når det tages af for at sove.
Hvis omgivelserne ikke tillader at svare på EMA’en er der mulighed for udsættelse. APP’en er synkroniseret med lærerens skoleskema og kan her registrere, hvornår den næste pause vil finde sted. Når pausen starter, aktiveres APP’en på telefonen. Her er der ikke mulighed for udsættelse, da der er behov for troværdigt data.
Lærerens besvarelser og den sendte data fra armbåndet, bliver videresendt til skolens psykolog, som behandler stoffet, med henblik på at have en samtale med læreren, om de udvundne informationer. På baggrund af denne samtale vil læreren få indblik i hvilke situationer, der aktiver den akutte stress, samt hvilke situationer læreren føler sig afslappet i og er velfungerende set i forhold til at undgå stress.
Ved hjælp af EMA’en vil læreren blive bevidst på sin egen fysiske og psykiske situation og på baggrund af dette, være i stand til at lægge de vaner om, der ligger til grunde for den akutte stress. Derved kan læreren undgå kronisk stress, samt undgå at sige lærejobbet op.
Koncpetvideo:
Endelig Koncept
ISA eller Instant Stress Assessment er et design, der skal hjælpe til at forstå hvornår, hvorfor, hvor og hvordan lærere oplever stress. Projektet skal bruges i forbindelse med et ph.d. studie, hvor rekvirenten skal bruge de data undersøgelsen giver til videre brug.
Designprocess:
Uge 37
Sandbox material storietelling:
Dette viser vores arbejdsproces samt vinklingen på vores problemstilling.
Uge 38
ISA koncept før færdig udvikling.
Stress vest koncept
Uge 39
Koncept med ur som løsning