Nordbo – CallAut

Casebeskrivelse:

Casen tager udgangspunkt i en bruger på Nordbo i Nørresundby. Stedet er et dagtilbud for autister, hvor de modtager undervisning og kan engagere sig i forskellige kreative værksteder.

Oprindeligt tog vores case udgangspunkt i en bruger, som går meget op i sport, men har svært ved at mærke sig selv og kan derfor ende med at træne alt for hårdt og få store smerter. Samtidig får han ikke den nødvendige mængde mad og væske han har brug for. Efter vores observationer på Nord-Bo, har vi valgt at arbejde videre med en løsning, som henvender sig til en bredere målgruppe.

Konceptvideo:

Designprocess:

Uge 1: Problemafgrænsning

Gruppen gik straks igang med at diskutere de forskellige problemstillinger, som er præsenteret i vores case fra Nordbo.

Gruppe 2 er i gang med at lave VideoPoker kort til rekvirenten, således at der igen kan optages en diskussion om problemstillingerne i den udleverede case. Fremgangsmåden har i denne gruppe været anderledes end tiltænkt, da det ikke har været muligt at indsamle videomateriale. Casen omhandler en autist på institutionen, Nordbo. Da personer med denne type handikap ikke trives med brud på faste hverdagsrutiner og -strukturer, er det først muligt at besøge stedet i næste uge. Der er i stedet taget udgangspunkt i indsamlet empiri og Material Story Telling med sand. 🙂

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Uge 2: Idégenerering og feltarbejde

Efter besøget på nordbo opdagede vi et problem i forbindelse med måden brugerne fik deres informationer på. I forhallen hænger der en stor opslagstavle med skemaer, fraværslister mm. og på væggen ved siden af hænger en infoskærm. Derudover skal brugeren finde sit personlige skema i et ringbind, og bliver dermed tvunget til at tage stilling til rigtig mange informationskanaler, hvilket kan være svært, når man er autist. Af denne grund valgte vi at arbejde videre med en kalenderløsning, selvom dette ikke har en direkte sammenhæng med den udleverede case.

Sandbox

Sandbox

Sandbox

    Følgende er råskitser af 3 forskellige koncepter, som vi præsenterer for vores rekvirent:
  • Kalender – Skal give struktur og lette brugernes hverdag
  • Pulsur – Skal hjælpe brugeren til at holde nødvendige pauser samt indtage den rette mængde væske under træningen
  • Madpåminder – Skal hjælpe brugerne til at forstå sammenhængen mellem madindtag og fysisk aktivitet

Uge 3: Konceptudvikling

Vi har nu præsenteret rekvirenten for vores 3 videoskitser. Efter mødet med rekvirenten er vi blevet enige om at arbejde videre med kalenderen som det overordnede koncept. Efter hendes mening hænger denne løsning godt sammen med målgruppen og det er vigtigt, at den tilrettes til den enkelte bruger. Rekvirenten så også gode muligheder i de øvrige koncepter, og vi ønsker derfor at lave en løsning, hvor pulsuret og madpåminderen indgår som tilvalgsfunktioner. De kan dermed blive en del af en individuelt tilrettet brugerflade.

Sandbox

Billedgalleri

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox

Sandbox