Casebeskrivelse:
‘Buen’ er et bofællesskab for yngre fysisk handicappede, der bor i egne lejligheder. Der er fem beboere, hver med deres individuelle behov.
Den udleverede case beskæftiger sig bl.a. med kommunikationsproblematikker, både mellem personale og mellem beboere og personale. Vi har afdækket casen igennem observation og interviews, inden vi påbegyndte udviklingen af et løsningskoncept.
I samarbejde med Buen har vi udviklet et koncept, der tilgodeser udfordringer i kommunikationen mellem personalet, samt mellem beboer og personale. Konceptet har til formål at skabe en tryghed mellem personalet samt beboerne og en vished om, at alle informationer bliver givet videre til de rigtige og at alle behov bliver tilgodeset. Derudover vil konceptet samle alle enheder i én, for på den måde at skabe bedre arbejdsmiljø for personalet.
Gruppens medlemmer:
Anders Klitgaard, Industriel Design, 5. semester, anders_klitgaard2000@yahoo.dk
Debbie Rechnagel Christensen, Oplevelsesdesign, 7. semester, debbierechnagel@gmail.com
Maria Louise Nielsen, Ergoterapeut, 7. semester, maria_louise_n@hotmail.com
Thorbjørn Milton Larsen, Interaktiv Digitale Medier, 7. semester, thorbjoernml@gmail.com
Nanna Høg, Interaktiv Digitale Medier, 7. semester, nannahog@gmail.com
Line Weis Christensen, Interaktiv Digitale Medier, 7. semester, weiss_line@hotmail.com
Konceptvideo:
Designprocess:
Derpå fulgte et besøg på Buen, hvor vi mødte og interviewede flere beboere og fik muligheden for at tale med en af Buens ansatte.
For at sortere i vores indtryk og forholde os visuelt til dem, har vi arbejdet med både material storytelling, videopoker og bodystorming.
Bodystorming af problematikker, d. 14/9-12:
Wonder Device:
Problemer fundet med tavshedspligt:
Videosketches og løsninger af tre problemstillinger på Buen, d. 24/9-12:
Toolbelt
Talkband
Magic Device
Video-Poker:
Efter workshoppen med vores rekvirenter prøvede vi at samle kortene for at få et overblik over hvordan en samlet løsning kunne udarbejdes:
Material Storytelling:
For at arbejde videre med de problematikker vi have erfaret efter at have besøgt Buen, gjorde vi brug af Material Storytelling. Material Storytelling er en måde at bearbejde den viden og de erfaringer vi fik igennem vores feltarbejde. Det er en bagvej til analoge 3D konfigurationer, som skal synliggøre problematikkerne.
En af beboerne (Ræven på cyklen) ager ofte afsted på tur uden at informere personalet (Englen) på Buen (Huset), der efterlader uvished hos personalet om hvor vedkommende er henne:
Beboerne er utrygge og fanget (Tigerne). For at hjælpe (Englen), skal lyset brydes (Solbriller) for at skabe tryghed (Kænguru) og frihed (Frihedsgudinden):
De fem beboerne på Buen (Huset) skal alle have hjælp (Englen), men har fem forskellige personligheder og behov (Stregerne i sandet), som gør at personalet skal hjælpe beboerne på hver deres måde:
Personalet (Smølf/Anders And) har tavshedspligt overfor beboerne (Barrieren i sandet), og skal derfor ind i et kosteskab (Sort Bord) når de skal snakke sammen uden beboernes samhør: