Casebeskrivelse:
Den lange beskrivelse:
Vores case omhandler, hvordan kontoransatte kan få hjælp til
at forebygge eventuelle gener og arbejdsskader i forbindelse med skærmarbejde
og stillesiddende arbejde ved brug af en skrivebordsapplikation.
For at få skabt os et overblik, over kontoransattes daglige
vaner i forbindelse med en arbejdsdag, tog vi ud på to arbejdspladser,
henholdsvis UCN Økonomiafdeling og UVDATA, hvor kontorarbejde er den primære
arbejdsform i løbet af en almindelig arbejdsdag. Herigennem fik vi således,
gennem interview og observation, et indblik i de ansattes forskellige
arbejdsgange, -vaner og -kulturer. Vi fik dermed dannet os et billede af de
ansatte, hvor vi eksempelvis kom frem til, at de ansatte har tilstrækkelig
viden til at forebygger gener og arbejdsskader, men at de ikke får
implementeret det i deres hverdag, da de, helt simpelt, glemmer det.
Herigennem var vores næste fokus på, hvordan vi kunne påvirke
de kontoransatte til at ændre deres arbejdsvaner og -kultur, hvor vi i første
omgang fokuserede meget på selve skærmen og dens rolle i en arbejdsdag.
Herefter erfarede vi, gennem bodystorming, at fokus på skærmen ikke virkede
tilstrækkelig, og vi ville derfor tænke ud af boksen. Vi arbejdede os frem til
tre idéer; en skrivebordsapplikation med påmindelse, en konkurrence og en måtte
med affjedrende egenskaber. Efter et møde med vores rekvirent, Danni Jensen,
kom vi frem til en løsning i form af en konsensus af konkurrencen og
applikationen med påmindelse. Dette, mener vi, er et rigtig godt bud på en
løsning på de problemstillinger, vi er stødt på i forbindelse med vores
observationer og interviews. Applikationen skal kunne påminde brugeren om de respektive
øvelser, der er relevante for en kontoransat, samt skal konkurrencetiltaget
være med til at motivere de ansatte til mere bevægelse i løbet af en arbejdsdag
i form af eksempelvis socialinteraktion med kollegaerne i forbindelse med
konkurrencen.
I processen af udviklingen af det endelige koncept har vi
konstant haft fokus på, at applikationen ikke skal være et irritationsmoment,
men derimod skal det kun opfordre og motivere brugeren. Dermed var det også
vores fokus at konceptet skal være simpelt og ikke kræve af brugeren.