Gruppe 2 – U-CrAc 2025

Gruppe 2 er:

Kasper Olsen
Luna Lauridsen
Alberte Jakobsen
Caroline Strauss
Marlene Dahlmann
Sara Kristensen
Mia Jacobsen

Affinity diagram : Anvendt The KJ Method (Scupin, R., 1997), som er en buttom-up metode til at skabe transprens i vores data, og skabe en argumentationskæden for, hvor vores data kommer fra inden vi skal lave core-design. 

Core-design: Et rammeværk til at konceptulalisere kernekvaliteter.  I nedenstående visualiseringer ses kvalitetskriterer, hvor det inderste i cirklen er det fundamentale kriterie vi ønsker at løse. Vi har udarbejdet 3 core-designs.



Efter forhandling med Stiholt (Rune og Grethe) fandt vi frem til nedenstående Core-design.

HMW question:

Vi tog udgangspunkt i vores core-design inderste kvalitetskriterier (overblikskabende og faglig viden) Derefter lavede vi en individuel idegenerering med tre spørgsmål hver, hvorefter vi udvalgte 8 spørgsmål. Disse spørgsmål forsøgte vi efterfølgende at kombinere, ved at anvende ChatGPT. Vi fik feedback fra Søren, hvorefter vi ønskede at gøre spørgsmålet mere inspirerende og mindre konkret. Vi ønskede at tilføre nogle værksteds ord, som “bygge” og “velsmurt”. Dette blev til følgende HMW spørgsmål: “Hvordan kan vi bygge et overbliksskabende digitalt samlingspunkt for Stiholt, som holder fagligheden velsmurt?”

Efterfølgende genererede vi hver i gruppe 8 ideer udfra HMW spørgsmålet. Vi læste alle ideerne igennem og satte stjerner ud fra de ideer, vi hver især så et potientiale i. Herefter kom vi alle med ide udvidelser, som vi efterfølgende evaluerede og holdte dem op mod HMW spørgsmålet.

Flowchart over vores samlede ide/løsning:
En digital skærm der skal placeres i alle værkstedet, som mekanikerne, værkfører, værkstedschefer dagligt bruger (let tilgængeligt), men som er connected til HR, så de kan indsamle data (overblik). Simpel layout alle kan anvende (brugervenlighed). Mekanikerne kan assisteres af AI og bruge det som logbog (faglig viden). Løsningen giver værkfører/værkstedschefer et samlet overblik over kompetencer, og kan anvende det til at uddelegere opgaver og det bliver synligt hvilke kompetencer værkstedet mangler (minimere sårbarhed)

Udvikling af prototype: Vi brugte Figma make, hvor vi promotede vores ide på engelsk og sendte den vores flowchart. Dette kom der en rigtig fornuftig prototype ud af, som vi kunne arbejde udfra ved at justere med flere prompts.

Efter 15 iterationer endte vores løsning ud med nedenstående, som er en digital skærm på alle værksteder. Tiltænkt at være et 47 tommer toch-skærm på hvert værksted. Men kan også fungere, hvis alle medarbejdere får en telefon eller ipad. Løsningen indeholder 3 sider. Kompetenceprofil, logbog, Spørg Stig (Chat-GPT).
Løsningens samlede formål er at skabe overblik for værkfører, værkstedschefer, HR-medarbejdere ved at kunne se deres mekanikernes kompetencer og hvor langt de forskellige opgaver er. Derudover skal løsningen give mekanikerne et bedre overblik over deres opgaver, men vigtigst facilitere faglig viden ved at assistere dem med at opgaver, finde frem til kompetence kollegaer og motiveres af bagdes og progress-bars.

Link til vores Figma: Stiholt Assistent

Herunder ses den endelige video