Gruppe 4 – Design Sprints

IDM: Emil Kragborg Eriksen
IDM: Emilie Kjøler Kibsgaard
OD: Helena Nørgreen
IDM: Kristina Keblov Jacobsen
IDM: Line Bjerregaard
IDM: Rasmus Schultz
OD: Stine Bak Petersen

Kontaktoplysninger
rschultz21@student.aau.dk
Tlf. 22890787

Konceptvideo

Casebeskrivelse

Hvordan kan AI og teknologi understøtte strategisk kompetencemapping i en branche med akut mangel på arbejdskraft?

Udfordringen
I samarbejde med Stiholt A/S skal vi udvikle koncepter, værktøjer eller datadrevne løsninger, der understøtter virksomhedens strategiske kompetencemapping i en tid, hvor adgangen til kvalificeret arbejdskraft er en central udfordring.

Stiholt opererer i en branche under teknologisk transformation, hvor kravene til fx elektrificering, certificering og fleksibel anvendelse af eksisterende medarbejderressourcer stiger. Samtidig er det i 2025 en udfordring, at jobbet som lastbilmekaniker ikke er et fortrukket karrierevalg blandt unge i Danmark. Dette skaber et voksende rekrutteringsgab, som øger behovet for at arbejde strategisk og datadrevet med fastholdelse, opkvalificering og udnyttelse af de kompetencer, der allerede findes i organisationen.

Virksomheden oplever udfordringer med at rekruttere faglærte og søger derfor løsninger, der bedre udnytter og udvikler de eksisterende ressourcer – intelligent og rettidigt, og forbedrer rekrutteringsmulighederne.

Samarbejdspartner

Feltarbejde og empirisk indsamling

Designsprintets første uge blev indledt med et virksomhedsbesøg hos Stilholt A/S Aalborg. Her fik vi en rundvisning på de forskellige værksteder, hvilket gav os mulighed for at foretage observationer. Under besøget aftalte vi desuden interviews med henholdsvis en lærling og en værkstedschef.

KJ metode

På baggrund af gruppernes indsamlede empiriske data blev der taget udgangspunkt i Jiro Kawakitas KJ-metode til udarbejdelsen af et Affinity Diagram. Indledningsvist i arbejdsprocessen gennemgik gruppen samtlige interviews og al tilgængelig empiri. Dette materiale blev systematisk undersøgt for at identificere centrale citater og udtalelser. Efterfølgende blev denne data samlet på post-it notes og organiseret på et whiteboard for at danne et samlet overblik over datamaterialet. Disse udtagelser blev sat i 9 kategorier.

Whiteboard med kategorien: Konflikter, med postits der passer til kategorien (Gruppe 4, 2025)
Whiteboard med kategorien: Uddannelse, med postits der passer til kategorien (Gruppe 4, 2025)
Whiteboard med kategorien: Dårlig ledelse, med postits der passer til kategorien (Gruppe 4, 2025)
Whiteboard med kategorien: Arbejdsforhold, med postits der passer til kategorien (Gruppe 4, 2025)
Whiteboard med kategorien: Ansættelse & rekruttering, med postits der passer til kategorien (Gruppe 4, 2025)
Whiteboard med kategorien: Overblik, med postits der passer til kategorien (Gruppe 4, 2025)
Whiteboard med kategorien: Dokumentation af arbejdsprocessen, med postits der passer til kategorien (Gruppe 4, 2025)
Whiteboard med kategorien: Kompetencer, med postits der passer til kategorien (Gruppe 4, 2025)
Whiteboard med kategorien: Motivation, med postits der passer til kategorien (Gruppe 4, 2025)

Core Design

På baggrund af sorteringen og kategoriseringen af empirien blev der, som tidligere nævnt, anvendt whiteboards til at skabe et struktureret overblik over datamaterialet. Baseret på denne samlede indsigt præsenteres nu projektets Core Design. Disse er udledt af den analyserede empiri og omfatter 3 koncepter.

Core Design 1: Kompetence-mapper med fokus på HR-afdelingen (Gruppe 4, 2025)
Core Design 2: Kompetence-mapper med fokus på værkstedschefen (Gruppe 4, 2025)
Core Design 3: Fastholdelse af medarbejdere med fokus på alle medarbejdere (Gruppe 4, 2025)

Efter forhandlingen med casepartner

Dette koncept præsenterer en løsning på problemet om, at registrerer medarbejdernes kompetencer, samt skabe et overblik som bl.a. kan bruges til rekruttering.

For at divergerer vores koncept, anvendte vi “how might we” metoden til, at omdanne problemet som Stiholt står overfor, til en kreativ mulighed ved at formulerer spørgsmål, der starter med “hvordan kan vi…“.

How Might We metode


Service blueprint

Efter præsentationen af projektets ‘Core Design’ for Stilholt, blev ‘How Might We’-metoden anvendt til den videre idégenerering. I forlængelse heraf blev der udarbejdet et service blueprint, som har til formål at visualisere den detaljerede proces i den foreslåede løsning. Dette blueprint er opdelt i to hovedområder: det første omhandler ‘kompetencemapping’, og det andet fokuserer på ‘forudsigelse af ansættelser og kursus-opdatering’.

Service bluepring nr. 1 ‘Kompetence mapping’ (Gruppe 4, 2025)
Service bluepring nr. 2 ‘Forudsigelse af ansættelser og kursus-opdatering’ (Gruppe 4, 2025)

Konceptvideo