Casebeskrivelse:
Oprindelig casebeskrivelse fra Vendsyssel Sygehus (fysioterapien)
Casen tager udgangspunkt i, at reception og sekretariat ligger i forbindelse med patienternes venterum. Derfor kan sekretærerne ikke overholde/sikre fortrolighed over patientsensitiv information, fordi de ventende patienter kan høre, hvad der bliver sagt i receptionen/sekretariatet.
Gruppe 8’s problemstilling efter observationer
Receptionen er meget åben og indbyder derfor til, at ventende patienter følger med i sekretærernes arbejdsgang. Dette forstærkes yderligere af ringende telefoner og terapeuter, som ofte går ind receptionen for at hente forskellige informationer. Støj og trafik fra terapeuter betyder også, at sekretærerne har svært ved at fordybe sig i deres arbejde.
Venteværelset er, ligesom receptionen, meget åben, og der er meget få tilbud til de ventende gæster. Der tilbydes the/kaffe og aflagte magasiner, som patienter medbringer. Nogle patienter er afhængige af kørsel og kan derfor vente op til en time både før og efter behandling.
Vores overordnede problemstilling er derfor, at der er for høj aktivitet i receptionen og for lav aktivitet i venteværelset.
Problemløsning
Vi mener derfor, at en form for visuel afskærmning, kombineret med en forskydning af aktivitetsniveauet og en ændring af arbejdsgange kan afhjælpe dette problem. Vi har fundet frem til tre forskellige forslag, som samlet kan være med til at løse ovenstående problemstillinger:
– Glas-facade over og omkring skranken, som blokerer for lyd og samtidig gør det sværere for patienterne at ”overvåge” sekretærerne.
– Et mere imødekommende miljø i venteværelset, som indbyder til samtale patienterne imellem. En fladskærm som viser eksempelvis TV2 NEWS.
– Informationstavlerne i receptionen, som terapeuterne er afhængige af, skal digitaliseres og flyttes ud på gangene.
Konceptvideo:
Videoskitser:
FysioForum
FysioForum er tænkt som et tilbud til patienter med længerevarende behandlingsforløb. Forummet gør det muligt for patienter at dele deres oplevelser med andre og kan på den måde fungere som en form for social support patienterne imellem. Ifølge Roger Ulrich kan det betyde at patienten dedikerer sig mere til behandlingsforløbet og på samme tid opnår en følelse af at de ikke er alene med deres lidelse.
Intern kommunikation
Meget af den interne kommunikation mellem sekretærer og terapeuter foregår på nuværende tidspunkt gennem informationstavler som er placeret i receptionen. Dette skaber meget trafik, som både tiltrækker patienternes opmærksomhed, og forstyrrer sekretærerne i deres arbejde. Vi foreslår derfor at der installeres touchskærme på gangene, så terapeuterne får den givne information så hurtigt som muligt uden at gå ind i receptionen.
Reception – Benny
Denne video har vi lavet for at illustrere, hvordan patienter kan opleve et besøg på fysioterapien. Samtidig er foreslået ændringer som vi mener gør besøget bedre for både patient og personale.
Lounge venteværelse
Denne video lægger op til en ændring af det traditionelle kliniske venteværelse. Ved at gøre det mere hjemligt og indbyde til samtaler patienterne imellem mener vi at patienterne kan få en bedre oplevelse ved at besøge fysioterapien. En plantevæg skal både bidrage med et mere hyggeligt indtryk og en visuel afskærmning mellem venteværelse og reception.
Designprocess:
Onsdag i uge 1 var vi ude og foretage observationer på Vendsyssel Sygehus
Før vi var oppe og se de fysiske rammer, havde vi meget svært ved at forestille os det egentlige problem. Vi var overraskede over, hvor åbent et miljø, der er i både venteværelse og reception. Ydermere er der ikke meget at lave for de ventende patienter, så det er naturligt at de i stedet følger med i, hvad der foregår i den travle reception.
De første videoskitser redigeres
Efter vores observationer på Vendsyssel Sygehus forsøgte vi at frame de forskellige problemstillinger, vi fandt interessante, i fire forskellige videoskitser.
Material storytelling
Vi var meget skeptiske overfor “sandkassen”, men metoden hjalp os til at finde en fælles forståelse for casen og de efterfølgende problemstillinger. Det var ligeledes et rigtigt godt redskab til at undersøge, hvorvidt rekvirenten kunne genkende de observationer og problemstillinger, som vi havde opstillet.
Der klippes og rodes
Der skulle klippes en hel del, før vi kunne begynde at filme. Vi valgte at lave et lille dukkespil til bedst at illustrere de tre problemstillinger og den samlede problemløsning.
Kamera og lys gøres klar
Lys og kamera er klar til at starte optagelserne. Vi havde et par udfordringer med skygger fra pinde og hænder, men det lykkedes nogenlunde til sidst.
Scenen er sat
Scenen bygges op, så det illustrerer problemstillingerne fra reception og venteværelse.