AAU – iLEARN

Casebeskrivelse:

Aalborg Universitet har udarbejdet en Studiemiljøundersøgelse. Problematikken er, at en del studerende klager over rygsmerter, på grund af dårlige stole. AAU har ikke midler til at udskifte alle stolene, og formoder at mange af problemerne skyldes dårlige arbejdsvaner.

Vi har udført undersøgelser og observationer på forskellige uddannelsessteder. Ud fra disse er vi kommet frem til at vores koncept skal sætte fokus på læringsrummet, kommunikationen mellem de studerende, undervisere og AAU. Vi mener at et inkluderende læringsmiljø, og en forbedret kommunikation vil afhjælpe de studerendes klager over rygsmerter. En ny tilgang til undervisningen vil give en mere dynamisk arbejdsgang, med mulighed for at inddrage de studerende i undervisningen, samt variere arbejdsopgaver og ikke mindst siddestilling for de studerende.

Konceptbeskrivelse:

iLEARN

Konceptet har vi kaldt iLEARN (Innovation, Learning, Equality, Activity, Responsibility, New technology), Nøgleordene i iLEARN beskrives nedenfor:

Innovation: Nytænkning der kan løse et eksisterende problem.

Learning: En anderledes og varieret form for læring.

Equality: Forbedret samarbejde og kommunikation mellem studerende, undervisere og universitetet.

Activity: Aktiv deltagelse i læring/undervisning.

Responsibility: Ansvar for egen læring og arbejdsmiljø.

New Technology : Nytænkning i forhold til undervisningsmetoder, læring og nye teknologier

Undervisningsrummet bliver med iLEARN opdelt i to områder. I det ene område er der mulighed for at afholde almindelig forelæsning med projektor. De studerende sidder ved almindelige borde og på drejestole, hvor det er muligt at indstille højde, sædevinkel og ryglæn. Der er god plads rundt om hver enkelt bord og stol. På stolene forefindes en QR-kode, som de studerende kan scanne for at få anvist korrekt siddestilling og indstillingsmuligheder af stolen.

I den anden ende af lokalet findes runde gruppeborde med kontorstole, som ligeledes kan indstilles. Ved hvert gruppebord er der tilkoblet en iPad. Underviseren har også en iPad, samt et smartboard. Ved bordene er der mulighed for mange former for workshops og gruppearbejde. Her kan de studerende teste teorien i praksis, og underviseren kan gå rundt mellem de studerende.

IPad’en giver mange muligheder i undervisningen. Underviseren har mulighed for at kunne overtage de studerendes skærme og fremvise noget kollektivt på dem. Han kan også udvælge en gruppes skærm, og få de studerende til at forklare hinanden hvad de i deres gruppe har lavet. Samtidigt kan underviseren tilføje aspekter til deres arbejde, både på iPad’en og smartboardet.

Med iLEARN kommer underviserne tæt på de studerende og skaber dialog fremfor monolog. De studerende får afprøvet nogle teknikker fremfor blot at lytte. Lokalet indbyder til flere undervisningsformer i samme modul, det mindsker den fastlåste siddestilling.

Gruppebeskrivelse:

Gruppe 6 består af seks studerende med forskellige fagligheder fra henholdsvis UCN og AAU. Gennem tre uger har de studerende samarbejdet med Aalborg Universitets HR-afdeling. Målet for samarbejdet har været at udarbejde løsningsforslag, som vedrører de studerendes arbejdsmiljø og læringsrum.

Annette Fischer Madsen – Oplevelsesdesign, 7 semester, AAU. afma12@student.aau.dk

Liza Bendixen – Ergoterapeut, 7 semester, UCN. bendiksen33@gmail.com

Lars Kold – Interaktive Digitale Medier, 7 semester, AAU. larskold37@msn.com

Gitte Ronald – Interaktive Digitale Medier, 7 semester, AAU. grch09@student.aau.dk

Julie Giltoft Jensen – Arkitektur & Design, 5 semester, AAU. jgje10@student.aau.dk

Janni Pinderup – Interaktive Digitale Medier, 7 semester, AAU. janni.pin@gmail.com

Konceptvideo:

iLearn – konceptvideo

Videoskitser:

Vores første koncept – Jan og den mekaniske stol

Mekanisk stol som indstilles via studiekort

Vores andet koncept – Lampen

Lampe som signalerer hvornår det er tid til at skifte siddestilling

Vores trejde koncept – QR-kode

Selvhjælp til bedre siddestilling vha. QR-kode

Vores fjerde koncept – Fleksibel forelæsning

Mulighed for at dreje projektoren, borde og stole. Derved har underviseren mulighed for at anvende rummet på flere måder

Vores femte koncept – Videoforelæsning i eget hjem

Forelæsning optages så det er muligt for den studerende at følge forelæsningen hjemmefra.

Designprocess:

3 ugers U-Crac projekt – Procesvideo

Videopoker