AskCody Velkomstpakke


Konceptbeskrivelse:

AskCody Velkomstpakker

Det endelige konceptforslag er AskCody velkomstpakker, der består af henholdsvis en Introduktionspakke og en Inspirationspakke. Introduktionspakken henvender sig til de daglige brugere af AskCody, som for eksempel de studerende og underviserne på en uddannelsesinstitution. Inspirationspakken er udarbejdet til det administrative personale, som for eksempel receptionister og sekretærer, der står for den daglige opdatering af skema, lokalefordeling, osv.

Løsningsforslaget tager udgangspunkt i en grundlæggende problemstilling, der blev observeret på UCN i Hjørring, nemlig, at AskCody ikke bliver brugt. Dette skyldes både, at sekretærerne ikke aktivt henviser de studerende til at bruge AskCody, samt at de studerende ikke har tilstrækkelig viden om, hvad AskCody kan gøre for dem. Det er disse behov velkomstpakkerne skal imødekomme.

Introduktionspakken til de studerende skal sendes ud i forbindelse med studiestart. I pakken findes blandt andet en kort introduktion til AskCody samt en demonstration, der gør, at de studerende får mulighed for at prøve AskCody-interfacet hjemme i trygge rammer, og dermed også på forhånd får afstemt deres forventninger til systemet.

Inspirationspakken til sekretærerne kan både sendes ud når AskCody implementeres nye steder, men den kan også sendes til de steder, der allerede bruger AskCody. I pakken findes blandt andet et Idékatalog med inspiration til nye og alternative måder for sekretærerne at anvende AskCody på. Der findes desuden et oversigtskort, der illustrerer sekretærernes vigtige rolle i forhold til AskCody. Disse elementer skal medvirke til at give sekretærerne en følelse af ejerskab overfor AskCody således, at sekretærerne ikke ser AskCody som en trussel mod deres stilling, men derimod som en hjælpende hånd. På denne måde øges sekretærernes lyst til at udbrede budskabet om AskCody ligeledes.

Alt i alt skal velkomstpakkerne sørge for, at AskCody bliver en naturlig del af hverdagen på de givne institutioner. Velkomstpakkerne vil også kunne bruges andre steder end på uddannelsesinstitutioner, for eksempel på sygehuse, hvor Introduktionspakken kan sendes ud med indkaldelser og til ambulante patienter , mens Inspirationspakken kan uddeles til receptionister, lægesekretærer og afdelingsledere.

Konceptvideo:

Designprocess:

Arbejdsprocessen med AskCody konceptet

Temaet for U-CrAc i efteråret 2012 var “Sundhed, motion og bevægelse”. Ud fra de præmisser blev der forberedt en række spørgsmål til det første møde med rekvirenten. Igennem rekvirenten blev der dannet et overblik af, hvad AskCody formår at gøre. Det er et program, der via QR koder tillader en bruger at navigerer igennem størrer bygninger. Ved at skanne en QR kode får brugeren valgmulighederne for at vælge, om de vil finde vej til en bestemt lokale, eller til en bestemt event. Uanset hvilket svar de giver, vil AskCody vise et kort på smartphonen og vha. en linje vise vej til det brugeren søger. Det er et program der benytter sig af bygningens eget netværk. Det betyder at det opdateres samtidigt med facilitetens egne skemaer.

For at observerer AskCody i funktion blev der planlagt en fieldtrip til UCN i Hjørring den 12. September i uge 36. Dette fandt sted i tidsrummet 7.30 til 11.30. hermed blev stedets morgenrutiner observeret samtidigt med, at der blev tid til enkelte interviews. Det blev observeret at AskCody sjældent blev brugt af de besøgende, og at de ansatte ikke gjorde dem opmærksomme på dets tilstedeværelse. Interviews oplyste at kun få rent faktisk kendte til AskCody. I receptionen blev det fortalt, at dem der brugte AskCody mest (da de sjældent kom og spurte om vej i receptionen), var det semester hold som var belvet introduceret til det via en skattejagt i foråret 2012. Det nye hold af studerende havde ikke fået sådan en introduktion. Dette kunne tyde på, at AskCody var hjælpsomt, men at manglende oplysning og præsentation af produktet gjorde, at det ikke blev benyttet i større omfang. En præsentation af de diverse film klip samt evalueringer vedrørende disse fandt sted ved Rekvirent mødet Mandag d. 17 September.

Mandag d. 17 September, uge 37, kl 13.00, Platform 4, Aalborg

Rekvirent mødet bragte yderligere lys over emnet. Nogle af de problemer som blev observeret ved UCN var allerede kendt af rekvirenten. Det video dokumentation som blev vist bekræftede disse antagelser og problemer, som AskCody holdet har diskuteret blandt dens medlemmer.
Baseret på diskussioner med rekvirenten og senere evalueringer af videokortene og de problemer de dokumenterer, blev videokortene opdelt i fire hovedtemaer. Hver tema dækker over overskrifterne samt nummeret på de enkelte videokort:

Formidling:

(2) Studerende bruger infoskærm.
(3) To studerende orienterer sig.
(5) Kan ikke finde deres lokale.
(7) Søger hjælp til at finde lokale.
(8) Der opstår kø ved receptionen.
(9) Receptionisten viser vej.

Funktion:

(1) Placeringen af AskCody.
(12) Afprøvning af AskCody.
(13) AskCody ved en trappe.

Teknologiforskrækkelse:

(4) Fortæller om viden om AskCody.
(11) Bruger AskCody for første gang.

Nødvendighed:

(6) En gruppe studerende kommer ind.
(10) Fortæller om at finde rundt.

Det er tydeligt at størstedelen af det dokumenterede materiale omhandler formidlingsproblemer. De resterende temaer er forbundet med hovedproblemet ved enten at være en årsag til det, eller et resultat af det. Det var dog tydeligt at registrerer, at U-CrAc’s tema om sundhed og motion blev irrelevant for projektet, da der klart var andre problemer der skulle løses først. Herfra blev der fokuseret på, at få løst det dominerende formidlingsproblem.

Videosketching uge 38

Forløbet for uge 38 Kredsede omkring, hvordan de observerede problemer fra forrige uge bedst muligt kunne løses. Da størstedelen af videokortene befandt sig under “formildning”, blev der efterfølgende arbejdet på, hvordan formidlingen af AskCody kunne forbedres. I løbet af den indledende idefase blev temaet “nødvendighed” tilføjet koncepterne, da én måde at formidle om AskCody kunne være at vise nødvendigheden af produktet. Resultatet blev tre videosketcher, som hver især kommer med en løsning til, hvordan problemet eventuelt kunne løses. Disse videoer blev præsenteret for rekvirenten ved mandagsmødet den 24. September.

AskCody Receptionstider

Den første video giver et bud på, hvordan en simpel ændring i en receptions åbningstider kan bringe nødvendigheden af AskCody i spil. Rekvirenten var ikke positivt stillet overfor dette forslag, da denne løsning ville kræve, at man greb ind i de enkelte institutioners kulturer.

AskCody Lyskegle

Den anden videosketch giver et bud på, hvordan brugen af projektorer og lys kan bruges til at skabe fokus omkring AskCody for de personer, som står og ikke kan finde vej i indgangshallen. Dette forslag blev anset som værende for dyr at installerer for de enkelte institutioner.

AskCody Startspakke

Den sidste video handler om brugen af startpakker til henholdsvis både de studerende og ansatte omkring brugen af AskCody. I denne forbindelse bruges QR koderne til ugentlige events, som kun kan findes via brugen af AskCody. Det bliver derfor relevant for både personale og brugere at gøre brug af AskCody regelmæssigt. Denne ide blev modtaget positivt af rekvirenten da den viser et bud på, hvordan personale og brugere kan blive præsenteret for produktet allerede inden indgangshallen. Det er denne ide der skabte grundlaget for det videre arbejde.