Gruppe 12 – GreenOats

Casebeskrivelse:

Ændre opfattelsen og oplevelsen af flydende måltider.

Definitioner:

  • Visualiser et flydende måltid, der skal være klar på hylderne i morgen
  • Definer oplevelsen som brugeren får fra starten af interaktionen til maden er spist
  • Forklar hovedelementet af løsningen, hvad det er og hvordan det fungere
  • Flydende måltider: Suppe, mos, grød, pureer

Flere større virksomheder prøver at nå ud til det unge nordiske marked. Hjælp med at udarbejde et flydende mad koncept, som du selv har lyst til at indtage mindst en gang om ugen.

Vigtige overvejelser:

Brugeroplevelsen ved at købe, forberede og indtage et nyt flydende måltid koncept.

Hvad vil interessen være for det unge nordiske marked?

Hvordan vil dette flydende måltid koncept se ud og hvad vil dette måltid indeholde?

Hvordan er indpakningen?

Hvor er konceptet solgt henne?

Hvordan skal måltidet forberedes?

Hvilke faktorer er vigtige i forhold til at købe dette måltid?

Hvilket formål kunne det have for unge brugere?

Hvordan skal emballagen/ indpakningen afskaffes?

Konceptbeskrivelse:

Konceptet er et morgenmadsprodukt, der er et sundt og hurtigt alternativ til den klassiske morgenmad. Der er blevet lagt vægt på, at det skulle være let og overskueligt så måltidet hurtigt kan tilberedes og indtages.

Grødkonceptet blev svaret på, hvordan dette skulle realiseres, da grød er blevet moderne og samtidig er et sundt og nærende måltid. Derudover er det enten muligt at tilberede måltidet over natten eller hvis brugeren har travlt kan grøden koges op, hvis det skal med på farten.

Det endelige koncept blev til “GreenOats”. GreenOats bægeret indeholder en havregrød tilsat moringa og låget er todelt, hvor den ene del indeholder bær kompot og den anden del indeholder mandler, kokosflager og goji-bær.

Nøgleord:

“Ægte” mad: Kvalitetsråvarer uden tilsætningsstoffer, der ikke er forarbejdet – noget, der fremstår som en rigtig ret.

Udseende: synligt indhold i miljøvenlig emballage, der ligner “ægte” mad

Nem og overskuelig: Nem og hurtig fremgangsmåde med så få tilkøb som muligt.

Sundt: Frugt, grønt, fuldkorn, er nøglehulsmærket og uden unødvendige tilsætningsstoffer.

Flere varianter: Valgmuligheder efter præferencer og allergier.

Gruppe medlemmer

Jonas Handberg, Lars Bjerregaard, Lathusan Mohan, Line Frost, Line Lykke, Shujan Karunalingam

Konceptvideo:

GreenOats

Vi har udarbejdet fire videoskitser med fire forskellige koncepter. To der fokusere på morgenmadsmåltider og to videoskitser der fokuser på aftensmad.

Videoskitser:

Videoskitser 1: Daal

Videoskitse 2: Risotto

Videoskitse 3: Quick Oats

Videoskitse 4: Overnight Oats

Designprocessen:

Opstartsfasen (mandag d. 11/9):

Case Præsentation og introduktion. Vi fik præsenteret vores case og, hvad den indebare af problemstillinger:

  • At få unge til at spise flere færdigretter
  • Skabe et hjælpende produkt
  • Ramme det nordiske unge marked
  • Gendan oplevelsen af flydende måltider

Undersøgelsesfasen

Gruppearbejde (mandag d. 11/9):

Gruppen havde tid til at sætte sig ind i casen og forberede, samt planlægge hvordan fieldwork skulle håndteres. Der fandt gruppen frem til, hvem der skulle interviewes, hvilke elementer der var vigtige at spørge om, samt uddelegering af roller i gruppen.

Field work (tirsdag d. 12/9-14/9):

Rema 1000

Gruppen tog ud til Rema 1000 i Hasseris, hvor der var planlagt interview med forskellige kunder i butikken. Det var dog svært at få indsamlet data, da der ikke var særlig mange, der ville lade sig interviewe, samt at det også hovedsageligt var pensionister, der var ude at handle, da vi var der. Vi fik snakket med en medarbejder, der fortalte os mange brugbare ting, og forklarede at convenience produkter var meget populære og derfor befandt de sig på de nederste hylder. Da det var et produkt som alle købte.

Salling

Gruppen besøgte Salling for at observere, hvilke produkter de solgte. Her fandt gruppen frem til at Salling Super havde dyrere varer end Rema1000, og at der var meget fokus på økologiske varer, samt sunde varer. Derudover var deres færdigretter i det høje prissegment, men retterne virkede også sunde.

Føtex

Gruppen besøgte Føtex, hvor der blevet foretaget interviews af unge, der var ude at handle. De blev spurgt ind til hvor tit de købte færdigretter, deres meninger om færdigretter, samt hvad de synes der manglede ude på færdigret markedet. Der blev også foretaget interviews af Føtex teamleder, som fortalte om færdigret markedet og hvad der var populært blandt kunderne. Ekspedienten fra slagterafdelingen fortalte om slagterafdelingens færdiglavede produkter, samt at det var især ældre mennesker der købte disse.

Måltidskasse

Torsdag d. 14/9 modtog gruppen en måltidskasse fra Skagen Food og prøvede at lave denne. Dette var både med til at skabe sammenhold i gruppen, og samtidig fik vi også en oplevelse, da der ikke var nogen af gruppemedlemmerne, der havde prøvet at lave mad fra en måltidskasse før. Der var nogle ting som ikke var særligt godt forklarede i instrukserne, men med hinandens hjælp fandt gruppen frem til den rigtige fremgangsmåde, samt at tilberede maden rigtigt. Gruppen synes at dette var en god og spændende oplevelse og at dette var et godt alternativ til færdigretter som blev solgt ude i butikkerne. Derudover fungerede det også godt, at man købte en boks, hvor alle ingredienser var samlet.

Resume af kundemøde d. 18/9

Konklusion af undersøgelser

Hvad er sund mad? (noget mad er superfood nu, og endnu sundere end grøntsager)

Kvalitetskriterier

Noget der er interessant for det unge nordiske marked (udseende)

“Ægte” sund mad

Nem og overskuelig

Flere varianter

Koncept 1

Det var en god idé, men der skulle gåes mere i dybden med det.

Hvordan kan man lave det til at produkt som folk vælger, fremfor selv at skulle lave det?

Koncept 2

Var “lidt dårligere” end måltidskasserne, og produktet skulle helst være det bedste inden for dets felt.

Koncept 3

Virkede for uoverskueligt og ikke særlig konkret.

Kontrakt

Casepartner gav udtryk for, at så længe vi kunne “fange” det unge nordiske marked, så kom resten af kriterierne i anden række. Vi skal lave et produkt, som den unge skandinaver vil vælge frem for alt andet – produktet skal være “det bedste” blandt konkurrenternes produkter.

Syntese

Opsamling (torsdag d. 14/9- fredag d. 15/9):

Gruppen opsamlede alt data fra de forskellige interviews og observationer. Gruppen begyndte at analysere på det indsamlede data for at finde frem til, om der var nogle tendenser som gjorde sig gældende. Her fandt gruppen blandt andet frem til, at det var vigtigt at varerne var økologiske, og mærker gjorde noget for opfattelsen af produktet. Derudover var det vigtigt at maden blev opfattet som rigtig mad og ikke bare noget syntetisk mad, der virkede usundt. Da mange gik efter det sunde alternativ. Der var flere som ønskede et nemt måltid, hvor det ikke krævede det store af brugeren, men det bare skulle varmes eller der skulle laves så lidt som muligt. Flere fortalte at de ønskede noget morgenmad eller lignende, der var til at tage med på farten.

Gruppen havde den forrige dag, indkøbt forskellige færdigretter, som gruppe- medlemmerne hver især tilberedt og spiste derhjemme. Oplevelserne fra dette blev delt blandt gruppen og diskuteret hvorvidt gruppemedlemmerne vil købe disse produkter igen. Her fandt gruppen frem til, at det var vigtigt at maden virkede som rigtig mad, fx var frossen suppe lækkert, men færdiglavede lasagne virkede ikke nær så appetitligt.

Idegenerering og overordnet koncept (torsdag d. 14/9-15/9)

Torsdag stod på idégenering med udgangspunkt i dataen fra fieldsworken. Her blev mange spændende idéer diskuteret og overvejet. Der blev fundet frem til flere koncepter hvor flydende måltider indgik på vidt forskellige måder. Der blev talt om to-go måltider som kun skulle opvarmes før dette kun indtages. Alternativer til morgenmadsprodukter blev fremlagt og videreudviklet. Core Design Framework blev brugt til at vurdere kriterier som skulle opfyldes af et eventuel koncept vi kommer frem til.

Videosketching (tirsdag d. 19/9-onsdag d. 20/9)

Tirsdag fra 8:15 til 12:00 var der kursus omkring videosketching, som senere skulle bruges. Kl. 12:30, efter frokost, gik gruppen i gang med at undersøge forskellige slags grød, og der blev herefter valgt fire koncepter, som skulle videosketches. Resten af tirsdag stod på at lave fire storyboards, så historien for hvert koncept var afklaret. Onsdag begyndte med at der skulle tegnes mennesker og produkter til stop motion filmen. Dette gjorde gruppen opdelt i to mindre grupper, hvor hver gruppe tog sig af to koncepter. Den gruppe der blev først færdig med tegningerne, begyndte at tage billeder til stopmotion, og derefter gik den anden gruppe i gang. Onsdagen blev afsluttet med at billederne til stopmotion filmen var taget.

Videosketching og konceptudvikling (torsdag d. 21/9)

Torsdag startede med at de fire stopmotion film skulle laves inden gruppen skulle mødes med gruppe 4 og gruppe 20. Da gruppen var velforberedt torsdag, tog det ikke så lang tid at lave stopmotion filmene, og gruppen var færdig med dette kl. 11:00. Efter dette begyndte gruppen at kigge lidt nærmere på koncepterne, og hvad der helt præcist skulle i dem. Så mødtes gruppen med gruppe 4 og gruppe 20, og her fik de feedback, som var med til at afgøre valget af koncept. Konceptet omkring et morgenmadsprodukt blev valgt, og der blev her sammensat et eksklusivt og hip morgenmadsprodukt. Resten af dagen brugte gruppen på at fastlægge konceptet, dets udseende osv. og lave et storyboard for filmen, som skulle laves dagen efter.

Endelig koncept video udarbejdelse (fredag d. 22/9)

Fredag blev startet ud med at sørge for at få styr alle detaljer samt information omkring hvad den endelig konceptvideo skulle indeholde. Der blev arbejdet på både 2D og 3D produktmodeller og samtidigt blev der fundet og klippet materiale ud som skulle bruges til sketchen i koncept videoen, som skulle illustrere de forskellige scenarier hvori produktet kom i brug. Resten af dagen forløb med at få den endelig konceptvideo færdiggjort, så denne var klar til præsentationen på mandag.