Mælkebøtten

Casebeskrivelse:

Projektet

Dette er et tværfagligt projekt, som er udarbejdet af projektgruppe 7, i forbindelse med det tværfaglige projekt U-crac 2012. Projektetgruppen består af 3 forskellige fagligheder; InDIMedia, Industriel design og UCN Ergoterapeutuddannelsen. Projektet omhandler at forbedre og optimere rammerne for børnene i dagsinstitionen Mælkebøtten i Vodskov. Forløbet vare 3 uger, hvor der i løbet af de 3 uger, vil være et tæt samarbejde med både pedagoger, forældrebestyrelsen og forældre til børnene i dagsinstitionen. Dette er med til at skabe et godt fundament for at redesigne arealerne i børnehaven.

Følgende problem ønskes løst

Hvordan kan de fysiske omgivelser udvikles, forbedres og optimeres i forhold til de ændrede pædagogiske rammebetingelser, som intuitionen møder i det daglige arbejde samt de specifikke udfordringer intuitionens egen pædagogiske tilgang stiller? Spørgsmålet er således, hvordan ”rummet” i højere grad kan fungere som den tredje pædagog!

Konceptbeskrivelse

Konceptet er blevet udvilket med hensigten, at stimulere børn på forskellige områder. Konceptet bygger på, at give børn mere motion, styrke deres sanser, styrke deres samarbejdsevner og styrke deres indlæring. Sansestimulering for børn er meget vigtigt. Derfor er der lavet redskaber, der styrker børnenes kropsbevisthed og balance, det vil sige den proprioceptive sans og den vestibulære sans. Grundlaget for at lave alle redskaberne til dyr er, at give børnene en mere kreativ legeplads, hvor der er plads til, at de kan skabe deres egne lege, at samt de kan lære lidt om de forskellige dyrs lyde. At legepladsen er interaktiv gør, at den kan bruges på mange forskellige måder og gør den sjov at lege på samtidig med, at det interaktive element kan sætte legen i gang og på den måde fungere, som den tredje pædagog.

Konceptvideo:

Designprocess:

Ugernes forløb

Uge.1

Denne uge er gået med at videofilme dagsinstitionen Mælkebøtten samtidig med at det er foretaget bodystormning for at få føling med problemstillingen. Ved hjælp af det filmende materiale er der fortaget en analyse af problematikkerne. Ydermere er de forskellige interasanter opstillet i forhold til hinanden ved hjælp af material story telling, (sandkasseprincippet) for at forstå deres indbyrdes forhold.

Uge.2

I denne uge er der blevet arbejdet med en metode, som hedder videopoker. Dette princip bygger på, at der ud fra det filmede materiale fra uge 1 er udvagt 10 problematikker, som er kortet ned til 10 små film på en varihed af ca. 20 sek. Hver. Til hver af disse film har gruppen i samarbejde med forældre og pædagoger talt om obesvationer og tolkning af obsevationerne for således, at nå ind til de mest konkrekte problemer. Ydermere er der i løbet af denne uge lavet 3 videoskitser over de tre problematikker, som blev vægtet mest under videopokeren.

Videoskitse nr.1

Videoskitse nr.2

Videoskitse nr.3

Uge.3
I starten af denne uge skal der sammen med pædagoger og forældre besluttes, hvilken problematik som er mest væsentlig at løse. Den valgte problematik skal herefter gennemarbejdes og der skal laves en endelig videoskitse til.

Materialer og sikkerhed

Monsterbro:
Dette redskab har et rug gelænder som skal være med til at stimulere børnenes følesans og sikre dem et godt og sikkert greb. Skellettet af broen er lavet af træ, hvor overfladen er lavet i et materiale som giver efter, således at man får en vaklende gang. Dette er med til at styrke børnenes balance og deres kropsbevisthed.

Frø:
Frøernes top et lavet af platik med rug overflade fungerende som skridsikkert underlag samt til stimulering af følesansen. Bunden er lavet af metal. Frøerne er med til at styrke børnenes balance, samt det at kunne orintere sig i forhold til afstande.

Giraf:
Giraffens ben og hoved er lavet af træ hvor der er skåret små riller i for at give en fornemmelse af pels. Til kroppen er der en helt glat metalstang. Giraffen er med til at styke børnenes kropsbevisthed, samt deres balance.

Løve:
Løven laves af et plastikrør med glat overflade indeni for at børnene hurtigt kan komme igennem og en rug overflade udenpå for at stimulere deres følesans. Hovedet laves ligeledes af plastik og manken på løves laves let rillet for at give en illusion af pels.

Struds:
Skiven som barnet skal stå på er lavet af plastik med skirdsikkert underlag. Stangen som går op igennem er lavet af metal med gummi om til forbedre børnenes greb. På struds 2 og 3 er der en fjeder i bunden med plastikafskærmning rundt om.

Edderkop:
Metalgitteret som ”edderkoppespindet” er lavet af er belagt med gummi om for at forbedre grebet for børnene. Edderkoppen i toppen er lavet af plastik rug overflade for at stimulere følesansen.

Slange:
Stolperne som holder slangen er lavet af træ. Selve slangen er lavet af plastik med skridsikker overflade. Overfladen er laves således at når et barn kører hånden den ene vej er overfladen glat og den anden vej let rug.

Skildpadde:
Skjoldet af skildpaden er lavet af plastik med samme overflade som et skildpadeskjold. Ovenpå skjoldet er der et skridsikkert underlag for at sikre børnene når de kravler hen over det. Bunden under skjoldet er lavet af metal som er belagt med gummi.

Sikkerhed:
Da der ikke er nogle fladhøjder på over 1 m i på selve banen bibeholdes det græareal som der er i forvejen. Ifølge DS/EN 1177-standard er det nok med et vedligeholdt græareal til faldhøjder på under 1 m. Henne omkring Monsterbroen ligges der faldsand af typen Faldsand 38V / Certifikat G052-04 der er certificeret til faldhøjde på 2,0 meter / 2,5 meter. På alle redskaber er der skridsikkert underlag for at sikre at redskaberne er forsvarelige at bruge i alt slags vejr. Ydermere sættes der gummi rundt om alle metaldele for at sikre et bedre greb for børnene. Det er sikret at der ikke er nogle skarpe kanter på redskaberne eller steder hvor haltørklæder, snore eller lignende kan hænge fast.

Kasper Hurwitz
Mobil: 20781260  
E-mail: k_hurw@hotmail.com
Igor Doslo
Mobil: 29864315	
E-mail: igordoslo@gmail.com
Ulla Hvarregaard Tanderup
Mobil: 25217995
E-mail: ulla_tanderup@hotmail.dk
Helena Faurskov Nielsen
Mobil: 22243925
E-mail: hfni09@student.aau.dk
Jonas Dupont Hejlesen 
Mobil: 60226469
E-mail: stumpie89@gmail.com
Freja Bennick 
E-mail: freja_bennick@live.dk