Det Sydfynske Øhav

Casebeskrivelse:

Vores case, som er stillet af Naturturisme I/S, omhandler et ønske om at skabe nye måder at formidle Det sydfynske Øhav og dets værdier på. Der er et specifik ønske om at integrere smartphone teknologi i den kommende formidling. Gerne en applikation, som danner en spilramme, som stimulerer leg og indlevelse, og får de besøgende rundt i området og oplevet de mange attraktioner.

Efter vores feltarbejde har vi dog sporet os ind på en andre sider af problemet. Vores valg er derfor at arbejde på at skabe et koncept, som kan være med til at organisere områdets mange aktører. Det skal bl.a. ske igennem en digital platform, hvor aktørerne bedre kan kommunikere med hinanden, og derved sammen skabe pakkeløsninger til folk, som ønsker at besøge Det Sydfynske Øhav.

Fordele for aktørerne:

Fælles brand
Fælles markedsføring
Samle aktørerne
Pakkeløsninger
Fælles platform

Konceptvideo:

Designprocess:

Uge 1

Vi fik udleveret vores case og havde første møde med vores rekvirent i Aalborg.

Onsdag drog vi af sted mod Svenborg for at mødes med Naturturisme I/S og Øhavsmuseet samt for at se nærmere på området.

Mødet med Naturturisme gav indsigt i områdets historie og hvilke problemstillinger de arbejder med. Der blev flere gange gjort opmærksom på at området opererer med mange aktører og velvilligheden fra deres side ikke altid er lige stor. Dog arbejdes der på at skabe kontakt mellem dem.

Vi fik udleveret en oversigt over deres 5 indsatsområder, som skal være med til at skabe ”oplevelser i verdensklasse”. I denne oversigt kunne vi se at de allerede har overvejet at skabe et kraftcenter (iværksætterhus) som kan være med til at samle aktørerne og deres tilbud under samme tag.

Ydermere blev vi gjort opmærksom på at Naturturisme overlader meget af deres markedsføringsarbejde til andre.

Mødet med Øhavsmuseet gav indsigt i en organisation som er fusioneret af flere små museer. De forsøger at få områdets kulturarv formidlet ud, så den rammer en større målgruppe.

Vores oplevelser/erfaringer (videopoker)

Vi oplevede at der er rigtig mange aktører i spil i området. Samt området er stort, og ikke let fremkommeligt idet transportmulighederne ikke er store og samarbejdet ikke er i top. Vores fornemmelse var at den interne kommunikation kunne være betydelig bedre.

Ud fra vores observationer brainstormede vi og kom frem til fire områder, som vi ville sætte yderligere fokus på i videopokermetoden.

4 områder:

Formidling

Produktudvikling

Organisering af aktører/samarbejde

Transport/stort geografisk område

Uge 2

Videoerne til videopoker blev færdiggjort og repræsenterede fokusområderne. Det blev til 6 videoer:
Brochure – med udgangspunkt i Øhavskortet
Stort geografisk område
Mangel på reklame – skilt ved motorvej
Transport – mangler sammenhængende transportmuligheder til at knytte aktiviteter på vand, land og under vand sammen
Mange aktører
Mange fokusområder

Møde med rekvirent, hvor videopoker blev gennemført.

Snakkede med rekvirenten om at fokus skulle være på at skabe medejerskab (samarbejde i stedet for konkurrence) mellem aktørerne – evt. mobilplatform/app.
Fokus kunne også være på at skabe pakkeløsninger
Hvilke målgrupper skal vi henvende os til?
Transport

Ny brainstorm første til tre (fire) nye fokusområder

Fælles brand/logo

Kommunikation (aktører)

Produkt

Markedsføring

De tre nye fokusområder blev grundstenen til de videoskitser som var uge 2s metode.

Der kom tre videoskitser ud af denne brainstorm
Stopmotion film med fokus på markedsføring til børnefamilie
Stickman film med fokus på et samlet (kraft)center hvor aktørerne er samlet
”Paraply” film hvor de mange aktører bliver samlet under en fælles ”brand-paraply”

De tre film ledte yderligere til diskussion/brainstorm om hvilke område som kunne favne problemstillingen bedst.

Det førte frem til at en løsningsmulighed kunne være at samle aktører/fokusområder/branding under et tag – fx et kraftcenter som Naturturisme selv gik med tanker omkring.

Det første til en optegninger over hvilke niveauer der kan være i sådan et center
Organisationsniveau
Aktørniveau
Gæst/brugerniveau

Vi tog fat i aktørniveauet og brugerniveauet (hvor det organisatoriske implicit ligger i)

Det blev til to videoskitser

En video med et online aktørforum, hvor aktørerne kan kommunikere og holde sig opdateret på de nyeste trends mm. Inden for deres felt.

En video med fokus på oplevelsen at komme ind i centeret og om hvordan det virker bedst at blive modtaget. Fungerer det bedst med at man kun modtages af en medarbejder? Eller hvordan virker det, hvis man kun bliver mødt af en android/skærm? Eller er den bedste løsning en kobling mellem medarbejder og skærm?!

Uge 3

Møde med rekvirent

Vi blev enige om at aktørfokuset er den rette vej at gå. Det kunne være godt, hvis vi kan vise hvad fordelene for aktørerne er ved netop at indgå i et samarbejdet under et fælles brand.

Idéudvikling på den endelige konceptvideo:
Et gennemgående logo som skal være synligt i hele området og som er kendetegnet for centeret og dets funktion.
En målgruppe at tage udgangspunkt i:
En børnefamilie fra Aalborg som vil på ferie i det sydfynske øhav. De sammensætter en pakkeløsning på kraftcenterets hjemmeside og tager af sted. De har på forhånd booket overnatning, aktiviteter og spisning.
Denne sekvens er en sammenfatning/udførelse af det arbejde der ligger bag centerets organisering af aktørerne.
Filmen skal vise hvordan aktørerne arbejder sammen og hvilke ”guldkorn” de får ud af det samarbejdet.

Videoskitser: